Rancangan Malaysia ke-10 Soalan Parlimen/Parliamentary QuestionsKenyataan Media/Media Statements

Friday, July 9, 2010

Konsensus Bebas Tidak Terlibat Dalam Program UMNO Selangor

KENYATAAN MEDIA
untuk edaran segera


Tarikh: 9 Julai 2010




KONSENSUS BEBAS TIDAK TERLIBAT DALAM PROGRAM UMNO SELANGOR

Konsensus Bebas merujuk kepada laporan akhbar internet The Malaysian Insider bertarikh 8 Julai 2010 bertajuk “Umno Selangor: Zahrain, Zul Noordin antara sertai roadshow" dan akhbar cetak The Star bertarikh 9 Julai 2010, berhubung dakwaan UMNO Selangor bahawa YB Dato’ Seri Zahrain Mohamed Hashim dan YB Zulkifli Noordin, ahli Parlimen Konsensus Bebas akan menyertai “roadshow” anjuran UMNO Selangor.

Laporan tersebut memetik Ketua Penerangan UMNO Selangor sebagai berkata bahawa dua anggota Konsensus Bebas akan menyertai program jelajah UMNO Selangor untuk mendedahkan “sandiwara” Pakatan Rakyat. Laporan tersebut juga menggambarkan seolah-olah Ahli Parlimen Konsensus Bebas adalah pro-BN.

Bagi mengelakkan spekulasi, fitnah dan kekeruhan politik, Konsensus Bebas ingin membuat pembetulan mengenai laporan tersebut.

Konsensus Bebas menafikan sama sekali penglibatan ahli-ahli Parlimen Konsensus Bebas dalam program jelajah yang dianjurkan oleh UMNO Selangor.

Konsensus Bebas adalah satu wadah politik bebas yang dianggotai oleh lima ahli Parlimen bebas untuk membentuk satu blok suara parlimen yang efektif, relevan, bebas serta pro-rakyat. Konsensus Bebas tidak akan menyebelahi mana-mana pihak, baik parti kerajaan mahupun parti pembangkang.

Konsensus Bebas akan sentiasa berpendirian bebas berasaskan kepada aspirasi rakyat dan negara. Jika dirujuk kepada perbahasan atau pendirian-pendirian kami di Parlimen, adalah sangat jelas bahawa Ahli-Ahli Parlimen Konsensus Bebas bukan hanya mengkritik pembangkang malahan juga mengkritik dasar-dasar kerajaan yang salah dan tidak menguntungkan rakyat.

Oleh yang demikian, Konsensus Bebas meminta semua pihak untuk memberi peluang kepada Ahli Parlimen Konsensus Bebas untuk berbakti dan berkhidmat kepada rakyat dan negara, khususnya dalam menjalankan tanggungjawab sebagai Ahli Parlimen.

Terima kasih.


YB DATO' SERI ZAHRAIN MOHAMED HASHIM
Ahli Parlimen Bayan Baru

YB WEE CHOO KEONG
Ahli Parlimen Wangsa Maju

YB TAN TEE BENG
Ahli Parlimen Nibong Tebal

YB ZULKIFLI BIN NOORDIN
Ahli Parlimen Kulim Bandar Bharu

YB MOHSIN FADZLI SAMSURI
Ahli Parlimen Bagan Serai

###